Tekst |
V/Jens Andersen Møller.
Thorsø Automobilforretning blev oprettet i 1930 af automekaniker Jens Andersen Møller, som var bror til Thorvald Møller, der havde Thorsø Cementstøberi i mange år. Jens A. Møller drev værkstedet i 18 år, som han startede i mindre lokaler. Grunden på Borggade 4 var en gammel mergelgrav, men efterhånden kom der så meget gang i firmaet, at han i 1935 byggede det værksted vi kender i dag.
Jens A. Møller sørgede for at Thorsø fik en redningsstation med kranvogn fra Zonen. Redningskorpset ville ikke stille en kranvogn til rådighed. Jens Møller tog sagen i egen hånd, og med hjælp af sin mekaniker Martin Olsen blev der lavet en kranvogn. Vognen blev godkendt af Zonen, og Thorsø fik en mindre redningsstation, der fungerede i mange år, ind til Zonen og Falck blev sluttet sammen.
Jens Møller boede i huset ved værkstedet, og Førstesvend Martin Olsen boede på 1. sal. Når der var udrykning blev der banket på varmerøret. Oven på værkstedet boede Hugo Frøsig og Henning Bøtker, som også kunne deltage hvis det blev nødvendig. I det daglige hjalp følgende også ved kranvognkørslen: Lærling og senere svend Vagn Broch, lærlingene Gunnar Hansen (søn af Skomager Ejnar Hansen) og Erik Zacho Jørgensen (søn af Bagermester Gunnar Jørgensen) og Værkfører fra ca. 1948 Hr. Mortensen.
Kranvognens arbejdsopgaver, udover at transportere biler, var også at redde dyr for landbruget, når de faldt i ajlebeholder eller sad fast i mosehuller og lignende.
En oplevelse fortalt af Henning Bøtker: Vagn Broch og Henning skulle ud og redde en ko op af en tørvegrav. Da vi kom ud i mosen var der to rækker grave og koen lå og plaskede i en af de bageste grave. Det var ikke muligt at bruge trebenet og taljen, så vi fik listet kranvognen baglæns ud ad den smalle jordvold mellem to grave i forreste række og fik koen op at hænge i kranen, men da vi langsomt begyndte at køre ind mod den faste del af mosen, begyndte jordvolden at skride ud, og da vi nåede ind på fast grund, skred hele jordvolden ud i graven. Henning husker endnu Vagns ansigtsudtryk, da han så ud i tørvegraven, kløede sig i nakken og sagde: ”Ved du hvad Henning, det var da godt, vi kom væk derfra”.
Om vinteren når vejene var ufarbare på grund af sne, kørte kranvognen med lægeparret Hr. og Fru. Balslev og dyrlægen, og kunne de ikke forcere vejen, kørte de ind over markerne.
BEREDSKAB UNDER KRIGEN.
Under krigen blev der oprettet et lille Beredskabs Center på værkstedet, hvor man havde lavet en pumpe til at spænde efter kranvognen. Pumpen blev bygget af dele fra ophuggede biler, – motoren var en 4 cylindre Opel og en Ellehammerpumpe fra kranvognen. Under krigen var der jo benzinrationering, så pumpen var konstrueret så man kunne bruge benzin og skifte til generatorgas i en slange fra kranvognens generatoranlæg. Pumpen blev betjent af det lokale CB-korps.
GULDBERG KRISTIANSEN.
I 1948 overtager Guldberg Kristiansen forretningen. Han var samtidig slagter og medstifter af Thorsø offentlige Slagterhus, ligesom han tidligere havde slagterforretning på Jernbanegade 4.
I autohandler Guldbergs tid (11. dec. 1950) skete der en frygtelig ulykke med kranvognen, der kostede Aksel Bastrup Pedersen livet. Den dag var Aksel nede på værkstedet, hvor han jævnligt kom, da der kom en opringning om assistance til en bil i Grølsted. Aksel påtog sig opgaven, som han tit havde gjort. På vej hjem fra Grølsted, men ved jernbaneoverskæringen mellem Thorsø og Grølsted (vogterhus nr. 17), hvor udsigtsforholdende er meget dårlige, overså han toget der kl. 14.15 køre fra Thorsø mod Silkeborg. Der var ingen håb om standsning i det fedtede føre og på den korte afstand. Kranvognen kørte med stor kraft direkte ind i Pakvognen på det forbipasserende tog. Kranvognen blev slynget rundt og ned i grøften, motoren var revet ud, og man fandt forhjul og andre dele ca. 65 meter fra stedet. Umiddelbart efter Aksel ankom til Hammel Sygehus døde han af sine kvæstelser. Aksel var 28 år og arbejdede til dagligt som lastbilchauffør hos sin far Vognmand Karl Bastrup Pedersen Borggade Thorsø. |